maandag 26 november 2007

Zaterdag 24 november en zondag 25 november: een weekendje Kroatië

Er zijn weeral enkele dagen voorbij (de tijd vliegt hier) en er zijn weeral enkele dingen gebeurd!

Dit is één van mijn leraressen. Ze is 22 (denk ik) en ze is echt heel maf! Maar ze weet hoe ze les moet geven dus dat is het voornaamste voor mij!

Mijn eerste taallessen heb ik achter de rug. Enkele studenten die Engels volgen moeten in het kader van hun opleiding de vrijwilligers (ik dus, want momenteel ben ik hier nog alleen) in Mostar taalles geven. Je kan je dus al voorstellen in wat voor sfeer deze lessen gegeven worden. Maar eigenlijk vind ik het nog niet slecht. Iedereen kan een taal leren uit een boek maar het is vooral belangrijk om te weten hoe de mensen in het echt, op de straat spreken… Dus we kunnen niet beter zijn dan met studenten (die zich ECHT student voelen)! Ik leer nu vooral nuttige woorden en zinnen die veel gebruikt worden! Daarnaast zie ik het ook als een voordeel om mijn sociaal leven hier verder uit te bouwen. Zoals ik al heb gezegd wil ik hier mijn 9 maanden niet constant optrekken met Amerikanen! Ik wil met mensen van hier mijn tijd spenderen en babbelen. Dus mijn leraar en leraressen zullen mij wel eens in het weekend meenemen in het uitgangsleven!


Zaterdagmorgen ben ik samen met Katie, Adam en Fedja naar Split getrokken. Aangezien ik hier nog altijd niet geregistreerd ben in BiH, moet ik dringend alle formaliteiten in orde brengen. Dit betekent ook dat ik een stempel in mijn paspoort nodig heb. Ik had dit aan de grens gevraagd toen ik hier aankwam, maar daar zeiden ze dat het niet nodig was. Hier aangekomen, bleek dat ik die stempel wel nodig had. Dus ik had een goeie reden om naar Split te trekken dit weekend!


Een wereld van verschil tussen Kroatië en Bosnië. De gebouwen, de omgeving, alles gewoonweg (moeilijk om te beschrijven). De kust van Kroatië lijkt wel één of andere europese badstad… ;-) Ik moet wel toegeven dat de verandering van lucht en de warme zonnestralen mij enorm deugd hebben gedaan. Eindelijk eens niet de geur van vieze uitlaatgassen of de typisch bosnische geur van “houtstoven”… Het leek frisse, pure lucht!! Ik denk dat het tegen de 20°C moet geweest zijn dit weekend. Het was zalig! Na enkele bezoekjes aan musea en een fikse wandeling door de prachtige straten van het oude stadsgedeelte van Split, vonden we een supergezellig restaurantje aan de kust. En wat stond er op het menu??? Natuurlijk een visschotel (waar je 4 dagen van kan eten)! Ik heb mijn vingers afgelikt!



Na het vullen van de hongerige magen, volgde een dessert van rode wijn op een bedje van politieke discussies… Je moet weten dat ik met 3 mensen op stap was die bezeten waren van de balkanpolitiek (en misschien wel politiek in het algemeen). Dus je kan je al voorstellen, ik tussen 3 amerikanen die het super vinden om op een zaterdagavond te discussieren over politiek. Natuurlijk alledrie om ter luidst. Ik moet zeggen dat ik mij kostelijk heb geamuseerd (niet met de inhoud van de discussies want dat was veel te ingewikkeld voor mij). Maar hun handelingen, gezichtsuitdrukkingen, stemverheffingen, uitspattingen over het al dan niet stemmen voor een bepaalde partij… SUPER!!! En natuurlijk werd dit hele tafereel vergezeld van liters wijn. En ze bleven maar drinken en het volume van het gesprek werd lachwekkend!! Tot ze plots door hadden dat ik eigenlijk met hen zat te lachen… Het was een gezellige, interessante maar o zo vermoeiende avond.


’s Morgens werd er vroeg opgestaan, een goed ontbijt en een bezoek aan het stadsmuseum later, vertrokken we richting Trogir (ligt iets ten noorden van Split). Niet zo groot, maar echt heel gezellig! Het weer was fantastisch!!! Ik heb er echt van genoten. De kroatische kust is prachtig! Rond 16u keerden we terug richting Mostar en begon het pijpestelen te regen! Na een kleine discussie kregen we eindelijk de stempel in ons paspoort want dat was de uiteindelijke missie van dit hele avontuur…

Aangezien ik niet alle foto's hierop kan zetten kan je ze allemaal op het volgende adres bekijken: http://picasaweb.google.be/charline.libbrecht

Geen opmerkingen: