donderdag 8 november 2007

Woensdag 7 november 2007

Vandaag kreeg ik onverwachts de vraag of ik naar een persconferentie wilde gaan. Natuurlijk!! Het ging over een organisatie ‘Sunce’ die werkt met kinderen met ‘speciale’ noden (syndroom van Down, mentale en fysiek gehandicapte kinderen,…). Morgenochtend ga ik die organisatie gaan bezoeken. Na afloop van de conferentie had ik geen flauw idee waarover de discussies gingen en wat er was gezegd. Ik had ook totaal niet door dat ik naast één of andere minister van gezondheid zat (haha)! Het is zo moeilijk om die mensen hier te volgen é: die praten hier allemaal zo snel en ze zingen. Ik vergelijk ze met gehaaste limburgers…
Vanavond had ik een kort gesprek met de directrice van de organisatie waar ik ga werken rond drugspreventie… Amai, ik ga hier tegen de lamp lopen zu!!!! Het eerste dat ze zei was: ‘ik hoop dat je niet ontgoocheld zal worden als je niets met de gasten zal kunnen bereiken…’ Goeie start dacht ik bij mezelf…
Daarna gaf ze wat uitleg over de organisatie en wat voor mensen zo allemaal naar het centrum gaan… 70% van de jeugd hier gebruikt drugs. De jongsten zijn 12 jaar. Ze nemen alles wat goedkoop en te vinden is: ze gebruiken geen cocaïne of heroïne want dat is te duur. Ze gebruiken speed, allerlei soorten pillen, drinken goedkope wijn tot ze in coma gaan,… Het maakt niet uit zolang ze maar iets in hun aderen kunnen spuiten… Ze gebruiken ook iedere naald die kunnen vinden op straat met gevolg dat ze bijna allemaal aids hebben of lijden aan één of andere ziekte. De meesten zijn suïcidaal: ze hebben een laag zelfbeeld en hebben totaal geen toekomstperspectieven. Dus waarom zouden ze willen verder leven?
Ik zal dus mijn handen vol hebben met die gasten. Ik zal mij op de eerste plaats een beetje gedeisd houden en vooral luisteren wat ze te vertellen hebben en proberen om hun vertrouwen te winnen. Ik vrees dat ik dan pas iets met hen zal kunnen doen. Nu we zien wel, ik vind het in ieder geval heel interessant. Vrijdag heb ik een volgende afspraak met het centrum…
PS: mensen wees niet bang, ik zal voorzichtig zijn en ik word omringd door immens veel goeie begeleiders…

Geen opmerkingen: