vrijdag 21 december 2007

Vakantie?

Hallo allemaal,

Vlug nog wat nieuwtjes neerpennen vooraleer ik een weekje vakantie neem…
Dinsdagmorgen om 8u kreeg ik een berichtje van mijn mentor Armel dat mijn nieuwe huisgenoot om 9u zou arriveren… Ik vliegensvlug uit mijn bed om het huisje toch een beetje proper achter te laten vooraleer ik naar het centrum vertrok.

Mijn nieuwe huisgenoot heet Janez (Jani voor de vrienden) en is afkomstig uit Slovenië. Hij is 27. Hij doet een project hier voor 1 jaar en zal zich vooral bezig houden met het organiseren van extreme sporten (klimmen, hiking, benji-jumping,…) die het toerisme goed zullen doen hier.
Het is een beetje een eigenaardige kerel maar ik kan het wel met hem vinden. Het is natuurlijk aanpassen. De hele tijd heb ik alleen gewoond en nu moet ik “het grote kasteel” met iemand delen… Het voordeel is natuurlijk dat het huis nooit leeg is wanneer je thuiskomt. Ik zal er wel moeten voor zorgen dat ik opkom voor mijn eigen rechten! (Misschien een klein voorbeeldje: hij heeft geen computer en ik heb al het gevoel dat hij mijn computer als zijn eigendom beschouwd (hihi)… Nuja, het zal een kwestie zijn van eerlijk te zijn en afspraken te maken!)

Dinsdagavond ben ik 4 pintjes gaan halen en wat kaas en salami voor hem en mij (dit moest een klein welkomstfeestje voorstellen – aangezien we niet zoveel geld hebben, moeten we het op deze manier redden).

Donderdag was het Bajram! De helft van Mostar (Moslimhelft) lag plat. Alle winkels waren gesloten. Maar het was een heel gezellige sfeer overdag. Het was heel koud maar de zonnestralen maakten alles goed. Samen met Armel en Jani ben ik gaan rondcruisen in het stad!! Zalige, nieuwe plekjes ontdekt! Normaal is Armel altijd druk bezig en heeft hij nooit geen tijd en staat zijn gsm roodgloeiend. Vandaag was hij helemaal relaxed! Ik had hem nog nooit zo gezien!!!
’s Avonds zijn we in Abrasevic gestart, maar dat stelde niet zoveel voor. Ik was een beetje teleurgesteld in Bajram en ik wilde naar huis. Tot er zich plots een ander aanlokkelijk voorstel voordeed. Enkele meisjes zouden ons meenemen naar enkele gezellige cafés. Dusja, Jani en ik mee! Ze hebben ons meegenomen naar plekken die je als toerist nooit kan vinden… De sfeer binnen die cafés was fenomenaal!!! Een live bandje die sevdahlinke (= traditionele muziek) speelt en iedereen, mannen en vrouwen die op tafels en stoelen staan mee te dansen en zingen!!! Dat kennen wij gewoon niet in België!!! Dus mensen, Bajram was voor mij een waar festijn!

Er is hier ook iets heel merkwaardigs gebeurd: voor de mensen die Mostar kennen. Er is hier een berg met een groot kruis bovenaan! Wel er waren overal kleine vuurhaarden te zien op de berg… Het was heel spectaculair. Maar niemand weet er wat dit te betekenen had en wie dit had gedaan. Het is wel zo dat er op die berg nog altijd veel mijnen liggen. Af en toe waren er hier enorme knallen te horen. Dus waarschijnlijk zullen enkele mijnen ontploft zijn door het vuur. Misschien was het een manier om de mijnen op te ruimen? Maar op Bajram? Hm, ik weet het niet! Als ik hierover meer nieuws zou hebben, laat ik het jullie weten!

Morgenochtend vertrek ik naar Travnik om mijn lieve vriendjes een bezoekje te gaan brengen! Dario is met vanalles en nog wat bezig (school, dansgroep en andere hobbies :-( ). Maar zaterdag en zondag gaat hij niet dansen zodat hij tijd kan vrijmaken voor mij (zijn voorstel hoor!). Op maandag 7 januari viert hij Kerstmis en ben ik bij zijn familie uitgenodigd om met hen mee te vieren! Maandag vertrek ik richting Sarajevo om er mijn ‘Kerstavond compagnon’ op te halen. Ik heb waarschijnlijk wel al over Gerardo verteld. Een gast van Spanje die een project in Sarajevo doet. Tijdens de training vorige week hadden we beloofd om Kerstavond samen te vieren.
Dus ik ga hem oppikken maandag en dan keren we dezelfde dag nog terug naar Mostar en zullen we een gezellig diner klaarmaken. Op Kerstdag zelf denk ik dat we wat zullen rondwandelen in Mostar zelf…

Woensdag is DE grote dag! Woensdag moet ik om 15u in Dubrovnik zijn: Emmy en haar vriend Stijn en haar mama komen mij bezoeken voor een 5-tal dagen!!! Ik zal echt blij zijn om weer eens bekende gezichten te zien!!! Wat we allemaal gaan uitsteken die 5 dagen is voor mij nog een groot vraagteken. Dat is voor mij totaal niet belangrijk. Het feit dat ze hier zullen zijn is al fantastisch op zich! Woehoe!!!

xx

Geen opmerkingen: