donderdag 15 mei 2008

Prvi Maj u Travniku (1 mei in Travnik) - otvorenje trga grada Leipziga (opening van het Leipzig plein in Travnik)

Ik had al fameuze verhalen gehoord over 1 mei! Het is niet zoals in België dat ze hier gewoon een dag congé hebben. Het vieren start al van de avond ervoor: een goed optreden in een gezellige atmosfeer... Ik moet er geen tekeningetje bij maken é? Op 1 mei staat iedereen 's morgens heel vroeg op en trekt iedereen, jong-oud-alleen of in groep, de natuur in vergezeld van enkele bakken bier, rakija, VEEL vlees en natuurlijk een gitaar...

Hetzelfde is mij dus ook overkomen. Op 30 april ben ik in de late namiddag met de bus naar Travnik vertrokken! Donderdagmorgen 1 mei om 7u opgestaan, een theetje gaan drinken en samen met Dario, Lika (zijn broer) en enkele van hun maten trokken we de natuur in (Basbunar). Vanop een paar honderden meters boven Travnik hadden we een prachtig zicht op het stad! Na het preparen van het lam dat we hadden meegebracht (de ingewanden uit het dier verwijderen, het lam op een stok spiezen, een vuurtje maken en het lam al draaiend boven een vuur een krokant velleke geven), het kuisen van de groenten, het af en toe nuttigen van een fris pintje, het opzetten van een reuze tent (voor moest het eventueel regenen) en natuurlijk het uitproberen van de hangmat... konden we na een uur of 6 van het lam beginnen eten. Hierbij moet wel eerlijk vermeld worden dat we hiervoor wel al 2kg cevapi (kleine worstjes), de lever van het lam en enkele andere vleesachtigen hadden genuttigd...


Het werd een zonnige, muzikale, gezellige, leutige, relaxte maar toch vermoeiende 1ste mei! Een eerste mei die ik nooit meer zal vergeten! Ik zal mijn best doen om deze mooie traditie ook in België verder te zetten (of desnoods kom ik terug om hier 1 mei op de gepaste manier te vieren!)

Diezelfde avond zijn we allemaal vroeg in ons nest gedoken! Het was nodig...



Na 1 mei te hebben overleefd, stond 2 mei voor de deur! Vandaag wordt er in Travnik een nieuw plein geopend. Al jaren zijn Travnik (BiH) en Leipzig (Duitsland) partners. Om deze samenwerking in de bloemetjes te zetten werd er op 2 mei in Travnik "het Leipzig plein" geopend! Na lang te hebben uitgeslapen en een uitgebreid ontbijt by chef Dario Licanin te hebben genuttigd, moest Dario zich reppen om zich klaar te maken voor de opening. Hij moest namelijk de hele dag in traditionele kledij rondhuppelen en folklore dansen ter gelegenheid van de opening.


Ik kreeg plots een SMS van mijn beste vriend Gerardo (EVS in Sarajevo) dat hij naar Travnik zou komen... Heel onverwachts maar een heel leuke verrassing! Ik kan onmogelijk beschrijven hoe ik die dag heb beleefd maar het was magisch! Dario zien dansen, Lika en Majk zien spelen met Beware, Gerardo en co gidsen door te straten van Travnik en al de mensen waarmee ik 1 mei had gevierd werden getransformeerd tot 'maten'... Ik begin mij daar echt thuis te voelen! Ik herken daar mensen op straat , ik weet al de beste en gezelligste restaurantjes zijn,... Net of ik in "Hulste tussen de bergen" rondloop! Het tofste was dat ik nu tenminste een beetje kan communiceren met Dario's ouders! Ook zij waren van de partij...


Na het hele spektakel, met vuurwerk, zetten we onze avond verder op de heuvel van Basbunar, waar we de dag ervoor 1 mei hadden gevierd, in het gezelschap van (opnieuw) rakija, sarajevsko en een zakske chips met paprika... Deze fantastische dag eindigde met een bosnische taalles gegeven door Lika: "Hoe vloeken in het Servo-kroatisch?" Meer commentaar is hier niet bij nodig veronderstel ik...


Mesecina - Goran Bregovic

Geen opmerkingen: